Sunday, April 29, 2007

85 jaar !!

zondag 29 april 2007, Brussel
Happy birthday Toots!

Saturday, April 28, 2007

Porgy en Bess door Frank Groothof

zaterdag 28 april 2007, Grote Kerk, Terneuzen

Met Frank Groothof en Marzieh Reyhani als Porgy en Bess en verder Susanne Roos (zang), Jan Menu (baritonsaxofoon), Maarten van der Grinten (gitaar), Jan Voogd (contrabas) en muziekteksten van Marjet Huiberts.

Op het verlaten podium staan wat stoelen met muzieklessenaars. Er ligt een contrabas en er staan een saxofoon en een gitaar in een standaard gereed. Het podium oogt alsof er een voorstelling is geweest en gereed gemaakt moet worden voor de volgende avond. Van rechts komt een in blauwe werkkleding gehulde schoonmaakploeg het toneel op. Eén van de schoonmakers weet te vertellen waar de voorstelling van die avond, Porgy en Bess, over gaat. Een andere schoonmaker wordt geïntrigeerd door de gitaar en begint er een beetje aan te plukken. Zo begint langzamerhand het echte verhaal van Porgy en Bess beeldend te worden. De leden van de schoonmaakploeg transformeren op natuurlijke manier in de kernfiguren van Gershwin’s opera. De slechterik Crown, de droompoederleverancier Sportin’ Life, de kreupele en sympathieke Porgy en de mooie Bess worden op overtuigende manier uitgebeeld. Het oorspronkelijke verhaal speelt op Catfish Row, waar er na een dag zware arbeid op de katoenplantages gedobbeld en gedronken wordt. Op het toneel wordt nog even gediscussieerd over het zwart schminken van de acteurs, maar de verteller zegt dat dat niet hoeft; “ze zien toch wel dat we geen negers zijn”. Dit is een vaak omstreden punt geweest, want Gershwin had via testament geregeld dat uitvoering alleen mocht door zwarte acteurs en actrices.
Theatermaker Frank Groothof maakt voorstellingen voor publiek van alle leeftijden. Hij wil graag kinderen kennis laten maken met mooie muziek en thema’s van bekende opera’s. Inmiddels zijn er een stuk of tien opera’s bewerkt tot muziekvoorstellingen. Van Porgy en Bess wordt in het kader van het 50-jarig jubileum van de Terneuzense jazzclub met dezelfde naam een vroege try-out uitgevoerd. De première is medio december 2007. Alle hedendaagse thema’s zoals liefde, vriendschap en jaloezie, racisme en discriminatie, drank en drugs, moord en doodslag, verkrachting en doodslag komen aan de orde. Porgy en Bess is een aangrijpend verhaal; ook in Groothof’s versie. De prachtige muziek met bekende klassiekers als Summertime en It Ain't Necessarily So (in mooie hedendaagse Nederlandse taal) wordt subliem uitgevoerd door het acterende, zingende en musicerende gezelschap. Ook de drie heren van DIG d’DIZ (Drie Is Genoeg) beperken hun rol niet tot hun gebruikelijke instrumenten, maar hebben een essentieel onderdeel in het stuk en spelen diverse rollen. Jan Menu speelt o.m. Peter en de strenge en onverbiddelijke begrafenisondernemer. Maarten van de Grinten in de rol van de al in het eerste deel vermoorde Robbins en een prachtige rol voor de slechterik Crown is weggelegd voor Jan Voogd. Zangeres Marzieh Reyhani speelt en zingt zeer overtuigend de rollen van Serena en Bess.
De muziekvoorstelling eindigt wanneer Porgy na een op kort verblijf in de gevangenis terug komt en verneemt dat Bess met drugsdealer Sportin’ Life naar New York is vertrokken.
Porgy vertrekt en gaat op zoek naar Bess.
Tekst en foto's Eddy Westveer

Klik HIER voor een fotoverslag.


Dit artikel is ook geplaatst op www.jazzpodium.nl en www.cultuurpodium.nl

New Orleans in Terneuzen

vrijdag 27 april, Porgy & Bess, Terneuzen.

Lillian Boutté, vocals;
Wendell Brunious, trompet en flugelhorn;
Phil Parnell, piano;
Denny Ilett, gitaar;
Torben Bøtker Bjørnskov, bas;
Andrew Tween, drums.


Lillian Boutté werd geboren op 6 augustus 1949 in New Orleans. Als 11 jarige won ze haar eerste singing contest en vanaf de vroege jaren zeventig zingt ze Gospel, Jazz en Rhythm and Blues met talloze bands. In 1982 maakt ze haar eerste Europese tour en leert ze haar man, de Duitse saxofonist en klarinettist Thomas L'Ettiènne, kennen. Ze treedt in dat jaar voor het eerst in Nederland op tijdens het Oude Stijl Festival in Breda. In 1983 maakt ze diepe indruk op het Terneuzense Schelde Jazzfestival en sindsdien heeft ze een speciale band met deze stad. Als in 1985 de oprichter van Porgy en Bess, Frank Koulen , al ernstig ziek is, besluit hij een gramofoonplaat van Lillian Boutté te produceren. Het zou zijn laatste project worden. Twee weken voor zijn overlijden wordt de plaat in Porgy en Bess gepresenteerd en daarbij nam hij op gedenkwaardige wijze afscheid van zijn publiek in zijn club. Zijn begrafenis was indrukwekkend niet in het minst door de ontroerende zang van Lillian Boutté tijdens de mis.

Lillian Boutté werd in 1986 benoemd tot Musical Ambassador of the City of New Orleans, een onderscheiding die voor haar alleen aan Louis Armstrong was toegekend. Tot op de dag van vandaag zet zij zich met ontembare energie in voor het behoud van de stad, zeker na de orkaan Katrina die de stad zo zwaar trof.

In Terneuzen speelt zij vrijdagavond 27 april met haar New Orleans Band, zaterdagmiddag 28 april geeft zij een Masterclass en zondagavond 29 april speelt zij mee in de slotjamsessie van de Porgy en Bess jubileummaand. Daar treft zij o.a. Joep Peeters die haar in het verleden begeleidde op piano.

Klik HIER voor een fotoreportage van Eddy Westveer.

Monday, April 23, 2007

Zeeuwse zonen

zondag 22 april, Porgy & Bess, Terneuzen.



Laurens Joensen, gitaar, zang;
Jet Stevens, bass;
Arno Francke, piano;
John Engels, slagwerk;
Arno Krijger, hammondorgel;
Friso van Wijck, slagwerk;
Rik Mol, trompet;
Paul van der Feen, altsaxofoon;
Frank van den Berge, electrische piano, zang;
Jan Menu, tenor- en baritonsaxofoon.



In het kader van het 50-jarig jubileum van jazzclub Porgy en Bess had het plan post gevat om een éénmalig concert te organiseren met muzikanten uit de regio. Het uitgevoerde plan resulteert in een 10-koppige formatie. Het thema Zeeuwse Zonen kent twee uitzonderingen. Er is één Zeeuwse dochter, Jet Stevens, die tevens haar debuut maakt op dit podium. En geheel zonder Zeeuwse wortels, slagwerker John Engels, wilde er gewoonweg bij wezen omdat hij hier ook al 50 jaar komt. Hij nam natuurlijk zijn prachtige drumstel mee naar Terneuzen.

Ondanks het losse en vrijmoedige karakter van deze zondagmiddag lag er een goed plan met een concrete speellijst aan het fundament van het concert. Zanger-gitarist Laurens Joensen (spreek uit Jo-ènsen) introduceert de muzikanten één voor één aan en slaat een brug tussen de diverse concertonderdelen met luchtige interviews. Na de inleiding worden er twee werken gespeeld van pianist Arno Francke.

  • It's me (tsè kikkut)
  • Stella by Artois
Vervolgens worden er twee composities gespeeld van saxofonist Paul van der Feen (foto hier linksboven). Het eerste nummer schreef hij na een concert van Wayne Shorter te hebben bijgewoond. Bij het tweede nummer (speciaal geschreven voor dit concert) wordt de sierlijkheid van een traditioneel Zeeuws bakkersproduct vorm gegeven: het klinkt lekker, maar niet kleverig!
  • Eferata
  • Zeeuwse bolus

Daarna is het de beurt voor een diepte-interview met zanger/pianist Frank van den Berge (beter bekend als Frank Montis). Hij leerde als 15-jarige bij wijze van spreken piano spelen in Porgy en Bess en groeit uit tot de Georgie Fame van Terneuzen. En zoals velen heeft hij een speciale band met gastvrouw, barvrouw en manager Maja. Zijn inbreng in de speellijst is als volgt.

  • A Facade
  • Dusky Bar
  • Zonder titel
Arno Krijger doet het zoals bekend met handen en voeten. Geroemd worden zijn fameuze baspartijen op het Hammond. Onlangs nog was hij te gast in Carnegie Hall in New York en vandaag in Porgy en Bess.
  • Moontrain
  • Caravan
Heavy-metal band, jazztrio, dialectband en klassiek, Friso van Wijck doet het allemaal. Vanmiddag deelt hij het slagwerkveld met John Engels. Soms simultaan en met ogenschijnlijke souplesse geregeld ook in combinatie samen. Twee nummers van Friso waarbij de drums de boventoon voeren. Het tweede is een vrije improviatie uitsluitend voor drums.
  • Cat
  • Improvisatie voor 2 drumstellen
Laurens Joensen (foto rechts) bracht onlangs CD "Zeeuw in Zuid" uit. Op de CD speelt Jan Menu mee. De samenwerking is ontstaan vanuit een toevallige ontmoeting met een pintje in de hand in een Amsterdamse kroeg. Zijn bossa-nova wordt uitgevoerd om vooral zijn schoonvader (John Leddy) te plezieren, waarin een prachtig duet met Jan Menu op baritonsax. Vervolgens een ode aan Maja en zijn muzikale inbreng aan de playlist wordt afgesloten met een onvervalste reggae.
  • Zeeuwsvlaamse bossa-nova
  • Barvrouw Maja
  • Watercloset
Het laatste nummer wordt aangekondigd door Jan Menu. Een nummer dat in honderden uitvoeringen op duizenden podia is uitgevoerd. Op het podium van Porgy en Bess in een oorspronkelijke uitvoering zoals ooit bedacht. Als afsluiter en uitsmijter de jubileum-song van Maikel Harte (a.k.a. Heimwee Maik) volgt de ode aan oprichter Frank Koulen, in Terneuzen bekend als "de neger".
Klik HIER voor een fotoverslag van Eddy Westveer.

Voor meer informatie over de bandleden: website Porgy en Bess

Be the Neehur!

Onderstaand de tekst van een muzikale ode (in zeeuwsvlaams dialect) aan Frank Koulen, oprichter van jazzclub Porgy & Bess in Terneuzen ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan . Zie ook het artikel over de openingsavond.

Bie de Neger
Daar mocht ik vroeger niet komm’n
Bie de Neger
Ik begreep alleen niet waarom
Bie de neger
Want toen ik er stiekem was gewist
Bie de neger
Dur was niks mis

Oh waarom was er zo’n taboe
Ik stond bie een vriendelijke man midden in z’n lunchroom

Bie de neger
Van koffie werd het bier
Bie de neger
Wie kwamen d’r hier

Bie de neger
De groten van de jazz
Bie de neger
In Porgy en Bess

En vraag het een keer aan een Terneuzenaar
En die zegt Oscar Harris en the Twinkle Stars

Was hij terechtgekomen in Rotter of Amsterdam
Dan was-ie door het leven gegaan als doodgewoon Frank
Hij kwam gelukkig in Terneuzen maar daar hadden ze d’r nog nooit zo een gezien
Dus Frank werd de Neger en de Neger voor Porgy synoniem

Bie de Neger
Is er getreurd om z’n dood

Bie de Neger
Het verdriet was groot
Bie de neger
Het mocht niet verloren gaan
Bie de neger
Er is een stichting ontstaan

En als je noe aan me vraagt hoe het er nu is
Zeg ik Maja en vrijwilligers wees trots op Porgy en Bess

Want Hargrove, Blakey en Gillespie
De Jonge en Van Dis je heb ze hier allemaal kunnen zien
Blues, toneel, klassiek, de regionale pop
Het klom in Porgy het podium op

Bie de neger
En als je noe vraagt hoe ik bie dit lied kwam
Gewoon voor de leut, want Porgy en Bess ziet Abraham




Tekst: Maikel Harte (foto) gepubliceerd met toestemming

Saturday, April 21, 2007

"De jazz van het Bankroet"

vrijdag 20 april, Porgy en Bess, Terneuzen
Wouter van Bemmel, trompet

een filmproject van Frank Herrebout met live Jazzmuziek
In opdracht van de "Stichting de Jazz van het Bankroet" heeft Roxy Movies in 2006 het in 1920 geschreven dadaïstische filmscenario ‘De Jazz van het Bankroet' geproduceerd als een multimediaal filmproject, een coproductie met het Filmmuseum.

Het scenario van ‘De Jazz van het Bankroet' is geschreven door de Vlaamse dichter Paul van Ostaijen die na de eerste wereldoorlog op 22-jarige leeftijd zijn land moest ontvluchten en in het Berlijn van de jaren 1918-1920 terecht kwam. Een tijd van maatschappelijke en culturele revoluties waarvan het dadaïstische werk de 'Jazz van het Bankroet' de weerspiegeling is.
De multimediale voorstelling ‘De Jazz van het Bankroet' volgt het door de dadaïsten uitgevonden procédé van de collage en gebruikt daarvoor ‘ready made filmfootage', ‘ready made sounds' en een ontregelende bruïtistische performance.

Het project werd ondersteund door het ThuisKopieFonds.

Meer foto's: HIER

Tekst: website Porgy en Bess

Friday, April 20, 2007

Roy Hargrove in the house!

donderdag 19 april, Porgy en Bess, Terneuzen

Roy Hargrove, trompet en flügelhorn; Justin Robinson, altsax; Gerald Clayton, piano; Danton Boller, bas; Montez Coleman, drums.


Roy Hargrove heeft een verrassend energiek nieuw kwintet. Altsaxofonist Justin Robinson is geen onbekende; hij speelde ook mee bij eerdere concerten en op Roy's laatste CD Nothing Serious. En de in Utrecht geboren pianist Gerald Clayton is ook een bekende. Hij speelt als 'Easy To Love'-bandlid met Roberta Gambarini en is de 22-jarige zoon van bassist John Clayton (zie het fameuze Alexander Clayton Hamilton Trio op 19 november 2006 te gast bij Porgy en Bess) en neef van saxofonist Jeff Clayton. Muziek met de paplepel ingegeven dus. Bassist Danton Boller is een nieuw gezicht, hij speelde met Willie Jones III (de 'oude' drummer van Roy) en Ron Blake in zijn eigen trio. Ook Montez Coleman (speelde o.m. met Phil Woods) was voor mij een nieuweling die niet teleurstelde (behalve dan dat de meeste foto's bewogen waren!) en hij sloeg letterlijk zijn drumstel aan flarden. Roy die, als ik de tel niet ben kwijtgeraakt, inmiddels voor de twaalfde keer in "Ternoezn" speelde is kind aan huis en speelde sinds begin jaren 90 in verschillende samenstellingen. De laatste twee keer was dat met zijn "hard groove" formatie RH Factor. Legendarisch was ook zijn concert in 1997 met de afro-cuban band Crisol.

In tegenstelling tot de concerten met RH Factor staan er nu stoelen. Echt gemakkelijk is het niet om stil te zitten. Behalve dan bij de prachtige ballads waarbij Roy zijn trompet omruilt voor de flügelhorn en op de hem bekende wijze soleert en het publiek ademloos laat genieten. De vijf heren spelen twee lange sets en een flinke toegift. De toegift (the thursday friday saturday sunday blues) had wat Roy betreft nog wel een uurtje door kunnen gaan, maar zijn bandleden gaven andere signalen af en zo eindigde dit concert om ca. 1 uur. Toen ik om 2 uur het pand verliet was Roy nog "in the house".

Zie ook Keep Swinging Blogspot van Hans Koert
met dank voor de after-party-foto.


Klik HIER voor een fotoverslag Eddy Westveer

Tuesday, April 17, 2007

Classic meets jazz

zondag 15 april, Porgy en Bess, Terneuzen
Tania Kross (zang, mezzosopraan) en Randal Corsen (piano)























Het eerste deel van de concert-trilogie van Randal Corsen als "artist in residence" was op 1 oktober 2006 met zijn 'Muzik Antiyano'. Het tweede concert in februari 2007 heb ik helaas moeten missen wegens (hoe toepasselijk) vakantie op Curaçao. De trilogie werd afgesloten samen met een derde concert met goede vriendin Tania Kross. Classic meets jazz. Corsen en Kross zijn beiden geboren op Curaçao, kenden elkaar daar al, en kwamen allebei naar Nederland om te studeren. Verder hebben ze gemeen dat ze zich hard maken voor het behoud van de traditionele Antilliaanse muziek. Kross doet dat vooral vanuit een klassieke invalshoek. Corsen voegt jazzinvloeden toe aan de muziek. Hij noemt het zelf cura-jazz. En de titels en teksten zijn overwegend in hun moederstaal; het Papiaments. Ze werken op dit moment samen aan een prestigieus project dat in 2010 gereed moet zijn. Het is een opera die is geïnspireerd op het boek "Slaaf en meester"van oud gevolmachtigd minister van de Antillen Carel de Haseth.
Tijdens het optreden laten Kross en Corsen later horen dat ze op de goede weg zijn met hun project. De prachtige aria 'Nonze su kantika di tambú' raakt. Maar ook nummers met een ogenschijnlijke eenvoud als Emilio Prudencia's 'Nenita' over de Curaçaose Chu-chubi bekoren en boeien het publiek. Randal Corsen begint beide sets met 2 solostukken. Eén van mijn favoriete nummers is de tambú 'Tanta Mery' door Corsen bewerkt tot een prachtige lyrische ballad. Het nummer met de engelstalige titel 'When I'm With You' is opgedragen aan zijn vrouw, bekend van de Curaçaose vocale groep Grupo Serenada, en afkomstig van zijn nieuwe CD 'Armonia'.
En natuurlijk is er op deze zomerse zondagmiddag in april een Antilliaanse afsluiter als toegift: een tumba, èn ja, er mag gedanst worden!
Randal vond het een hele eer om 'artist in residence' te zijn en -bescheiden als hij is- hoopt hij de komende 5 of 10 jaar nog eens te worden uitgenodigd in Porgy en Bess.

Klik HIER voor fotoverslag.

Tuesday, April 10, 2007

Freek de Jonge

maandag 9 april (tweede paasdag), Porgy en Bess, Terneuzen.
Freek de Jonge & Band met "The Story of Porgy & Bess.
Zie HIER een kort fotoverslag.

Sunday, April 8, 2007

Kenny Werner Trio

zaterdag 7 april 2007, Porgy en Bess, Terneuzen.

Kenny Werner, piano; Hans Glawischnig, bas; Dan Weiss, drums.

Het schema voor drie dagen: donderdagavond met Toots Thielemans in Terneuzen, vrijdag met zijn trio in Le New Morning in Parijs (Bose Blue Note Records Festival), zaterdagmiddag Masterclass in Porgy en Bess, zaterdagavond met trio in Porgy en Bess en zondag via Brussel weer naar New York. Het is me niet eerder overkomen om in één week Kenny Werner twee keer te zien en horen spelen. Maar het genoegen is helemaal aan mijn kant. Helaas heb ik zijn openbare masterclass niet mee kunnen maken. Die masterclass is eigenlijk meer een algemene levensles gebaseerd op zijn filosofische lesmethode “Living Effortless Mastery” en toepasbaar voor vele disciplines. Laat angsten en doelstellingen los en verlies je in je instrument, dat is zo’n beetje het uitgangspunt.
Kenny Werner heeft al meer fameuze trio’s gehad; o.a. met Marc Johnson en Joey Baron en meer recentelijk met Johannes Weidenmüller en Ari Hoenig. Nu speelt hij met een nieuw trio met de 36-jarige Oostenrijkse Hans Glawischnig op bas. Deze speelt ook mee op zijn nieuwe Blue Note CD Lawn Chair Society. Nieuwe drummer van het trio is Dan Weiss. Weiss nam onlangs een CD op samen met Ari Hoenig. Hij speelt met een enorme beheersing en dynamiek op de drums en zwerft samen met Werner en Glawischnig rond in de composities. Zo bespeelde hij tijdens de prachtig uitgevoerde Horace Silver compositie Peace (op vreedzame wijze) met messen de cymbals. Het trio opende de eerste set met If I Should Lose You (….the stars would fall from the skies...) met zonder twijfel Kenny’s vorig jaar overleden dochter Katheryn in gedachten.
Gedurende het boeiende concert merk je dat de muzikanten vrij en los rondbewegen in de composities alsof ze al jaren samenspelen. Kenny sluit de laatste set af met zijn lyrische Ahmad Jahmal-achtige compositie Luv.


Klik HIER voor een fotoverslag

Friday, April 6, 2007

Opening jubileummaand 50 jaar Porgy en Bess

donderdag 5 april 2007, Scheldetheater Terneuzen

Met o.m. Toots Thielemans, Kenny Werner, The Jazzorchestra of the Concertgebouw o.l.v. Henk Meutgeert met gastsolist Greetje Kauffeld, Bart Chabot, Jules Deelder en veel meer.

Met een speciaal programma werd in het Scheldetheater in Terneuzen het startschot gegeven van de jubileummaand ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van jazzclub Porgy en Bess. Na een stijlvolle opening was alle aandacht gevestigd op één van de allergrootsten in de jazzmuziek: Toots Thielemans. Het was voor Toots het eerste concert in Nederland na dat hij het op doktersadvies een poosje rustiger aan moest doen. Eind april hoopt Thielemans zijn 85ste verjaardag te vieren. Na dat hij samen met zijn lievelingspianist Kenny Werner is opgekomen neemt hij plaats op de vertrouwde barkruk. Hij oogt brozer en enigszins vermagerd. Het bespelen van zijn mondharmonica gebeurt echter met een “natural flow” en heeft niet aan power en zeggingskracht ingeboet. De dag begint voor Toots met links van hem zijn “lady” en aan de rechterkant zijn telefoon, I-Pod en mondharmonica, zo vertrouwt hij het publiek toe. Om half acht zijn yoghurt en zeven minuten later begint hij te oefenen op zijn instrument. Met Kenny Werner speelt hij al meer dan tien jaar regelmatig samen. Ook vanavond klikt de samenwerking. Er zijn veel magische genietmomenten te vinden. Werner speelt op piano en beurtelings op keyboard (met veel strijkers) en brengt samen met Toots nummers van hun gezamenlijke CD met o.m. een Sinatra medley en een medley van Michel Legrand ten gehore. Ook het Chaplin-nummer Smile ontbreekt niet. Het prachtige concert wordt afgesloten met de klassieker What a wonderful World. Daags na het concert werd mij bevestigd dat Toots zijn zelfvertrouwen nu helemaal teruggevonden heeft en dat er volgende grotere concerten worden gepland (in Europa North Sea Jazz en Jazz Middelheim). Toots is back in town!
De feestelijke avond wordt na een literair intermezzo van Jules Deelder en Bart Chabot vervolgd door het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Het orkest brengt met Greetje Kauffeld - die in januari van dit jaar haar 50-jarig artiestenjubileum vierde - een aantal standards ten gehore. Aansluitend wordt postuum een ode gebracht aan de oprichter van Porgy en Bess.
Maikel Harte en Laurens Joensen brengen de meezinger Be The Neehur! en dwingen de zaal tot meezingen.
En daarna kan het feest echt beginnen. Ger “Sax” van Voorden speelt op de afterparty en Jules Deelder draait uit zijn platencollectie tot het laat is.

Klik HIER voor een fotoverslag van deze muzikale avond.

Wednesday, March 28, 2007

Eric Vloeimans' Gatecrash

woensdag 28 maart 2007, Muziek Podium Zeeland, Café 't Schuttershof, Middelburg

Eric Vloeimans, trompet;
Jeroen van Vliet, piano, Fender Rhodes;
Gulli Gudmundsson, contrabas, basgitaar;
Jasper van Hulten, drums.


Eric Vloeimans' Gatecrash dwingt stilte af en levert een geboeid publiek op! Superconcert!
Dit keer alleen mijn korte (en misschien onvolledige) notities. Een soort staccato verslag met woorden en weinig zinnen. De plaatjes vertellen de rest, hoop ik.
1. V-Flow (Openingsnummer)
2. Into The Sun (van Gulli Gudmundsson)
3. To Jon (de canadese Jon Hassell/gebruik van harmoniser)
4. Laurine (ongezonde vrouw / begint met groovy solo van Jeroen)
5. Prince of Darkness (gewijd aan Miles Davis)
6. Klif (Gulli)
7. Ravens and Wolfs (?)
8. Remscheid (Masterclass in Remscheid)
9. Picollo David (Jeroen van Vliet)
10. Images of Washinghton is eigenlijk een remake van het nummer Song van de CD Brutto Gusto. Op CD uitgevoerd met/door Fay Lovsky.
11. Hyper is geinspireerd door Erwin Zimmerman, beter bekend als (DJ) Git Hyper.
12. Bonzi (Van klassieke Mercedes met meer dan 200.000 kilometer op de teller naar een lullige Ford Mondeo met een truttig knikhondje voor op de hoedenplank)

Minpuntje: 20 EURO voor een CD (Gatecrashin’) verkocht aan de zaal is te duur (i.p.v. een normale prijs van 15 EURO)! Een beetje bescheidenheid siert de mens.

Voor fotoreportage: klik HIER!

Thursday, March 22, 2007

Young VIPS-tour

woensdag 21 maart 2007, Muziek Podium Zeeland, Café 't Schuttershof, Middelburg



Franz von Chossy Trio
Franz von Chossy, piano;
Sean Fasciani, bass;
Flin van Hemmen, drums.



WINNAAR DUTCH JAZZ COMPETITION
Het eerste deel van het Young VIPS-tourconcert is voor de winnaar van de eerste prijs van The Dutch Jazz Competition. Het trio brengt werk van hun CD "Awakenings". De virtuoze pianist speelt samen met bassist Sean Fasciani en de in 2004 als beste solist geselecteerde drummer Flin van Hemmen. Als onderdeel van de prijs zijn ze in juli ook in Rotterdam te zien en te horen op het North Sea Jazz Festival 2007.

Harmen Fraanje's "Aneris"
Harmen Fraanje, piano;
Brice Soniano, bass, vocals;
Toma Gouband, drums;
Anton Goudsmit, gitaar.



HOU JE KOP TOCH DICHT, MEVROUW!
Het tweede deel van de Young VIPS-tour bestaat uit een optreden van Harmen Fraanje's Aneris met een gastrol voor Anton Goudsmit. Goudsmit die voor de tweede keer in deze combinatie meespeelt vervangt de aangekondigde klarinetist/saxofonist Michael Moore. Wat mij betreft een zeer waardige vervanging, want ik zie en hoor Anton Goudsmit graag spelen. Het is het laatste nederlandse concert in het kader van deze Young VIPS-tour. De volgende concerten van Harmen Fraanje in een soortgelijke formule (pure improvisatie) staan in Frankrijk gepland. En dan met een (gast)rol van Magic Malik op fluit. Het concert van Aneris bestaat uit één lange improvisatie en begint met enkele piano-akkoorden. Van daaruit begint een muzikale ontdekkingsreis waarvan de route en de bestemming niet bekend zijn (maar vermoedelijk wel ruwweg de aankomsttijd). Bassist Brice Soniano en percussionist/drummer Toma Gouband musiceren op het scherpst van de snede met een ongekende intensiteit. Gouband zittend achter een wat ongewoon ogende drumkit. Hij gebruikt alle middelen om in samenhang met de improvisatie te begeleiden en te sturen. Soniano brengt door middel van zijn zang onverwachte sfeerveranderingen aan. Anton Goudsmit speelt op zijn Gretsch (niet die oude kast uit 1953!) en brengt verfijnde klanknuances. Hij duikt met zijn gitaarspel diep in deze muzikale trip en vult het eerder genoemde duo perfect aan. Ook verrast hij met een vocale inbreng. De dove en irritante dame die het gehele concert luid kwebbelt, ontgaat helaas zijn mooi gezongen boodschap: HOU JE KOP NOU EENS!
Oh ja, en dan is er natuurlijk ook nog Harmen Fraanje. Vreemd genoeg speelt hij deze avond geen hoofdrol. Hij lijkt gegrepen door het intense samenspel van zijn muzikale collega's. En het lukt hem niet om een hoofdrol in de improvisatie te krijgen. Hij zegt hier zelf later over niet zo nodig zijn positie te moeten bewijzen als er afbreukrisico is voor de goed lopende muzikale samenwerking. Ook dat is improvisatie.

Voor fotoreportage: klik
HIER.



Tuesday, March 20, 2007

Eric Ineke JazzXpress

zondag 18 maart 2007, Porgy en Bess, Terneuzen

Eric Ineke, drums;
Jeroen Dijkhuizen, tenorsaxofoon;
Rik Mol, trompet, flügelhorn;
Rob van Bavel, piano;
Marius Beets, bass



Voor fotoreportage: klik HIER.

Tuesday, March 13, 2007

Marc Ribot’s Ceramic Dog

maandag 12 maart 2007, Muziek Podium Zeeland Café ‘t Schuttershof, Middelburg

Marc Ribot, gitaar, elektronica, vocals;
Shahzad Ismaily, basgitaar, moog, percussie, elektronica, vocals;

Ches Smith, drums, elektronica, vocals.

Marc Ribot is waarschijnlijk het meest bekend geworden in zijn rol van vaste gitarist bij Tom Waits. Hij speelde echter ook met Solomon Burke, Elvis Costello en John Zorn. Zijn werk met zijn Ceramic Dog Trio heeft wellicht de meeste verwantschap met Zorns radicale werken. Ribot zelf omschrijft zijn trio als een free-punk-funk-experimental-psychedelic-post-elektronica power trio. Alle genoemde elementen zijn bij Ceramic Dog aanwezig, maar de omschrijving is te beperkend. De muziek gaat van melodieus en harmonisch via ritmisch en funky naar stevig en opzwepend. En hypnotiserende repetitieve klanken leiden tot energieke geluidssculpturen die soms gepaard gaan met een overvloed aan decibellen. Ceramic Dog is geen project of gelegenheidsformatie, maar een hecht trio dat goed op elkaar ingespeeld is. Zonder duidelijke onderlinge communicatie wordt er geïmproviseerd en geëxperimenteerd. Er wordt gegarandeerd dat het volgende concert niet exact hetzelfde zal zijn. Het expressieve gebruik van de aanwezige elektronica biedt het publiek voldoende kleur en afwisseling om meegesleept te worden in het concert. Basgitarist Shahzad Ismaily bedient zich met zijn lange ranke vingers ook (soms gelijktijdig) van de 32 toetsen tellende Rogue Moog. Dit uit de jaren 80 van de vorige eeuw daterende instrument levert prachtige stuwende basklanken. Drummer Ches Smith zit dominant als een jonge hond achter zijn kit en stuwt de ritmes en kleurt de klanken. Gitaargoochelaar Marc Ribot toont enigszins vermoeid als gevolg van de Europese toernee met veel reizen. De vermoeidheid is echter absoluut niet hoorbaar en de energie spat van zijn gitaarspel af.
“There is a place in the city where all the people want to dance”. Ribot componeerde ook werken voor dansgezelschappen en bij één van de nummers merkt hij op niet beledigd te zijn wanneer mensen gaan dansen. Het concert wordt afgesloten met het nummer “When We Were Freaks” ook van zijn Ceramic Dog CD. De tekst is volgens Ribot van zijn accountant. Een accountant die in de zestiger jaren furore maakt met het anti-oorlogsgedicht “I Sucked The Biggest Dick in Ho Chi Minh City”.

Klik hier voor een volledig fotoverslag van dit energieke en bijzondere concert!
Dit artikel werd ook gepubliceerd op DRAAI OM JE OREN.

Wednesday, February 14, 2007

Tik Tak CD's Store

Vandaag naar Willemstad geweest om onze muziekcollectie wat uit te breiden. We hadden vorige jaar al een poging gedaan om wat “tumba” aan te schaffen. Dat was op carnavals-maandag (dinsdagochtend vlogen we naar Aruba) en dan zijn net als bij onze Brabo’s en Limbo’s de meeste zaken op Curaçao gesloten; zo ook Tik Tak CD’s Store in de Middenstraat in Willemstad. Tik Tak heeft een mooie collectie met vooral regiogebonden muziek uit het Caribisch gebied. Om te beginnen kochten we de muziek van Festival di Tumba uit 2006. Dat is de muziek die we vorig jaar hoorden bij het Karnaval op de Marcha Grandi op 26 februari 2006. Maar ook het programma van het kindercarnaval (met volwassen muziek) van afgelopen zondag staat al op CD. Ook de muziek van het Festival di Tumba 2007 met titels als “Karnaval Metamorfosis” en “Ikke, ikke, ikke…” en “Laga e tumba kunsumi” levert de carnavalskrakers voor dit jaar en zullen we komende zondag door de straten Otrabanda horen dreunen. Verder lieten we ons bij Tik Tak warm maken voor de Spaanstalige rappers Wisin & Vandel uit Puerto Rico. Ook niet te versmaden: de ook Spaanstalige reggaeton van DJ Rico Suave. En we ontdekten ook een nieuwere CD van “oude bekenden” uit Santiago de Cuba. De formatie Son 14 (son quatorze) oefende destijds in een oud gebouw in Santiago genaamd de ruïne. We zijn daar een paar keer bijgeweest en konden zelfs wat digitale opnames maken. De 14-koppige formatie (met veel blazers) speelt vooral son en salsa. In ieder geval verlieten we de zaak 8 cd’s zwaarder en wat Antilliaanse guldens lichter.

Dit artikel is ook hier gepubliceerd.

Tuesday, January 30, 2007

Chris Potter Underground Quartet

woensdag 31 januari 2007, CC Luchtbal, Antwerpen
Chris Potter, tenor saxofoon, basklarinet;
Craig Taborn, Fender Rhodes;
Adam Rogers, gitaar;
Nate Smith, drums.

Dit enige concert in België is de afsluiter van de Europese 'Underground' tournee van de 36-jarige Chris Potter.
Sinds zijn afstuderen in 1993 in Manhattan heeft hij met een indrukwekkende rij topmuzikanten en groepen meegespeeld en wordt één van de beste saxofonisten van dit moment genoemd. Zo speelde hij ondermeer met de Mingus Big Band, Paul Motion, Ray Brown, Jim Hall, James Moody, Mike Mainieri en vele anderen. Naast zijn lidmaatschap van de groep van Dave Douglas speelde hij ook met Steve Swallow's Trio. Chris Potter verwierf een ijzeren reputatie als super(side)man door zijn optreden als stersolist in het kwintet van Dave Holland. Sinds 2001 toert hij met zijn eigen formatie.

Chris Potter zegt zelf: “My aesthetic is based in Bird and Lester Young and Sonny [Rollins]. I want my music to have that emotional impact. What I learned from them in terms of phrasing, sound, approach to rhythm will never be outdated. I would like to basically use the same aesthetic sensibility with more contemporary harmonic and rhythmic concepts, being influenced by classical, world music, funk, rock, rap, country, whatever...digesting new ideas, new influences to keep the freshness alive.”

Het concert opent stevig met het titelnummer van zijn in 2006 verschenen CD Underground. Het optreden levert een boeiende afwisseling tussen groovy en hoekige ritmes en bijna altijd een leidende rol voor de tenorsaxofoon. Deze wordt één keer omgeruild tijdens het bijna mystieke en oosters getinte Celestial Nomad voor de prachtig klinkende basklarinet. Kenmerkend in deze bezetting is het ontbreken van een echte bas. Een echt gemis is dat helemaal niet, want de baslijnen worden veelal door de excellent spelende Craig Taborn op de Fender opgevangen. Ook gitarist Adam Rogers speelt vaak een belangrijke rol in de ritme-sectie. Rogers die een halve dag langer in zijn hotel in Parijs is gebleven in verband met ziekte speelt het optreden grotendeels zittend op een stoel. En dat het leven van een muzikant uit veel reizen en hotels bestaat wordt geïllustreerd door Next Best Western, geschreven op de kamer van een minder plezierig hotel.
Dit optreden en daarmee de Europese toernee wordt afgesloten met Billy Strayhorns ballad Lotus Blossom.

Klik hier voor een fotoverslag.

Friday, January 26, 2007

Take Your Clothes Off When You Dance

The Ed Palermo Big Band plays the music of Frank Zappa
De eerste CD van the Ed Palermo Big Band CD tikte ik in 2005 op de kop op een platenbeurs. Ik was onder de indruk van Palermo’s orchestrale interpretaties van de werken van Frank Zappa (geboren op 21 december 1940 in Baltimore, overleden op 4 december 1993 in Los Angeles). De CD dateert van 1996 en is niet meer te verkrijgen. Op deze CD speelden naast de vaste bandleden ook gastmuzikanten als Mike Keneally, Mike Stern, Bob Mintzer en Chris Potter mee.
Ed Palermo is vanaf zijn veertiende helemaal idolaat van Frank Zappa! En inmiddels speelt de in 1954 geboren alt-saxofonist, arrangeur en muzikaal leider met zijn Big Band al bijna 15 jaar uitsluitend arrangementen van zijn held. Zij treden regelmatig op in New York . In 2002 speelden zij op de Zappanale in Duitsland. Gisteren kreeg ik de tweede CD van The Ed Palermo Big Band in huis.

Take Your Clothes Off When You Dance
De tweede CD bevat 8 arrangementen van werken van Zappa. De CD klinkt eigenlijk vowassener dan de eerste en biedt mooie strakke arrangementen. En er is voldoende ruimte voor alle muzikanten om solistisch "hun ding" te doen.
De CD opent met het klassieke
RDNZL waarin maar liefst 5 soli (van altsaxofonist Ed Palermo, trombonist Charles Gordon, pianist Bob Quaranta, toetsenist Ted Kooshian en drummer Ray Marchica) zijn opgenomen. De originele versie van het titelnummer van de CD dateert uit de dagen van de Flower Power. De meest oorspronkelijke versie staat op de Zappa-LP We're Only In It For The Money uit 1968. In Palermo's swingende uitvoering krijgt het een prachtige salsa bewerking. Met de titel in gedachten kan ik me er de mogelijke video-beelden bij bedenken. "There will come a time when everybody who is lonely will be free to sing & dance & love......." en het nummer eindigt vervolgens met de tekst ".....there will come a time when you can even take your clothes off when you dance." Het nummer Sleep Dirt is één van mijn favoriete nummers met een hoofdrol voor Phil Chester op sopraansaxofoon. Het levert een meeslepend muziekstuk op met een door het orkest geleverde onderhuidse spanning. In Gumbo Variations Zappaiaanse gitaarsolo van Carl Restivo. In het dubbelarrangement Mom and Dad/Oh No herleeft het tijdperk van de hippies in San Francisco en de generatiekloof: "It's such a drag to have to love a plastic Mom & Dad". De CD met Palermo's bewerkingen voor big band van Zappa is een aanrader voor Zappa- en jazzliefhebbers. De oorspronkelijke muziek van Frank Zappa zelf heeft vreemd genoeg nooit een breed jazzpubliek aangetrokken. Een concert van Frank Zappa tijdens het North Sea Jazz Festival had niet misstaan. Het zal er helaas nooit meer van komen. Maar je kunt altijd Ed Palermo uitnodigen!!
  1. RDNZL
  2. Take your Clothes Off When You Dance
  3. Dwarf Nebula Processional March & Dwarf Nebula
  4. Pound For A Brown On The Bus
  5. Sleep Dirt
  6. Gumbo Variations
  7. Mom And Dad/Oh No
  8. Moggio

Bezetting:
Paul Adamy: elektrische basgitaar; Bob Quaranta: piano; Ray Marchica: drums; Ted Kooshian: keyboards; Cliff Lyons: alt saxofoon, klarinet; Phil Chester: alt- en sopraan saxofoon, fluit, piccolo; Bill Straub: tenor saxofoon, klarinet; Ben Kono: tenor saxofoon, fluit; Barbara Cifelli: bariton saxofoon; Charles Gordon: trombone; Joe Fiedler: trombone; Matt Ingman: bass trombone; Ronnie Buttacavoli: trompet; John Hines: trumpet; Carl Restivo: zang, gitaar; Ed Palermo: arrangeur, alt saxofoon.

Website Ed Palermo Eddy Westveer

Tuesday, January 23, 2007

Benjamin Herman Quartet “The Itch”

zondag 21 januari 2007, Porgy en Bess, Terneuzen



Benjamin Herman, altsaxofoon;
Anton Goudsmit, gitaar;
Ernst Glerum, bass;
Joost Kroon, drums.




Het is tweeduizendzeven, geniet van het leven!
Dat is dan ook precies wat er gebeurt op het podium. Er wordt veel plezier gemaakt en dat enthousiasme slaat over op het publiek.
Benjamin Herman speelt met zijn quartet één van de laatste concerten van zijn VPRO/Boy Edgar Prijs Tour. Je zou kunnen zeggen dat de heren muzikanten ondertussen heel goed op elkaar ingespeeld zijn. Een gevoel dat het concert routineus wordt afgewerkt krijg je echter zeker niet mee.
Bandleider, arrangeur, componist, saxofonist Benjamin Herman schotelt een consistente hutspot van diverse muziekstijlen voor. Blues, bop, ballad, avantgarde, improvisaties, foxtrot, ‘cocktailjazz’ worden op natuurlijke manier afgewisseld en leveren een spannend en boeiend programma. De meeste muziek is afkomstig van zijn CD “The Itch”. Een van de eerste nummers heet Arachibutyrophobia. De titel staat synoniem voor de ziekelijke angst dat pindakaas aan je verhemelte blijft kleven. De fobie levert in ieder geval een mooi uptempo nummer op met mooie sax- en drumsoli en een diende rol (als klevende pindakaas?) van bass en gitaar.
Het wondermooi uitgevoerde nummer Left Shoe, Right Shoe is een compositie van Ernst Glerum en laat horen hoe een balad moet klinken. Pianist/bassist Ernst Glerum bespeelt zittend strijkend en plukkend zijn contrabas. Via zijn website kun je overigens een aantal prachtige filmpjes zien waarin de schoonheid van vorm en geluid van zijn instrument tot uiting komt (Woody Exterior , Woody Exterior).
Gretsch uit 1953
Do the roach is een blues geschreven voor guitarist Anton Goudsmit. De zeer beweeglijke Anton Goudsmit heeft op het podium duidelijk fysiek de meeste ruimte nodig. Op sommige momenten lijkt hij zelfs in gedachten boven het podium uit te stijgen als hij de snaren van zijn Gretsch uit 1953 laten gieren en snerpen.

Het stuk M.M., opgedragen aan Misha Mengelberg, biedt ruimte voor improvisatie en overtuigend slagwerk. Met stokken, brushes, handen, voeten en ellebogen bespeelt Joost Kroon alle kanten van het 4-delige drumstel. Een bassdrum, snaredrum, hihat en een crashbekken: meer is er niet nodig!

Would I love you, love you, love you is een serieuze slijper voor op de dansvloer. Voor Benjamin Herman roept het de beelden op van een naar liefde hunkerende Doris Day toen zij dit nummer ooit zong met het orkest van trompettist Harry James. Bij het als toegift afsluitende The Itch deelt de Boy Edgar Prijs winnaar 2006 een recente persoonlijke droomervaring met het publiek. Het nummer wordt opgedragen aan collega Candy Dulfer.

Monday, November 13, 2006

Joe Lovano Nonet

vrijdag 10 november 2006, CC Luchtbal, Antwerpen

Joe Lovano, tenor saxofoon, aulochroom;
Ralph Lalama, tenor saxofoon, klarinet;
Steve Slagle, alto saxofoon, fluit;
Gary Smulyan, bariton saxofoon;
Barry Ries, trompet;
Larry Farrell, trombone;
James Weidman, piano;
Dennis Irwin, bass;
Otis Brown III, drums.

Zestien keer negen
Ter promotie van de nieuwe CD Streams of Expression geeft Joe Lovano 16 concerten in Europa met zijn 9-koppige ensemble. Na het Amsterdamse Bimhuis is er een éénmalig Belgisch concert in Cultureel Centrum Luchtbal in Antwerpen. CC Luchtbal is een rookvrij in Oostblokarchitectuur opgetrokken bouwwerk. In de sober ingerichte rookvrije bar van CC Luchtbal worden opvallend veel Duvels geschonken (€ 2,00). De Antwerpse bollekes (De Coninck) worden van het vat gedronken voor de sympathieke prijs van € 1,25. Vijf minuten voor aanvang van het optreden gaan deuren van de concertzaal open. Ondanks de verrassende programmering zijn de jazzconcerten zelden uitverkocht. De zaal biedt plaats aan 450 mensen. Ook deze keer is de zaal niet vol.
Het Joe Lovano Nonet bestaat uit nagenoeg dezelfde muzikanten als die meespelen op de in december 2005 opgenomen Streams of Expression. Alleen drummer Lewis Nash die nu op tour is met Cedar Walton wordt in Europa vervangen door Lovano’s (sinds 1999) vaste drummer Otis Brown III. Pianist James Weidman heeft helaas tijdens de opnames van de CD al de rol overgenomen van de inspirerende John Hicks die dit jaar op 10 mei op 64-jarige leeftijd overleed.

Streams Of Expression
Het openingsnummer Streams begint met een prachtige lyrische solo van Joe Lovano met de zo herkenbare Lovano-loopjes en klankkleur. Het volgende nummer Cool levert prachtige volle arrangementen op wanneer alle riet- en koperblazers samenklinken. Alle muzikanten krijgen ruimte gekregen om te soleren. Vooral altist Steve Stagle en de prachtig scheurende sonore klanken van Gary Smulyan bieden mooie genietmomenten. Het derde nummer is Tadd Damerons On a Misty Night van Lovano’s in 2000 verschenen (nonet) CD 52nd Street Themes. Vervolgens wordt The Birth of the Cool Suite uitgevoerd. De titel leunt wat sterk op de legendarische Miles Davis opnames van eind jaren ’40. Van de oorspronkelijke 12 nummers van Birth Of The Cool werden door de 80-jarige Gunther Schuller voor deze suite alleen Move, Moon Dreams en Boplicity gearrangeerd. Misschien vindt hij nog wat tijd voor een bewerking van de overige 9 nummers? Opmerkelijk detail is misschien ook dat er in de originele bezetting van Miles Davis geen plaats was voor een tenorsaxofonist. Ook op het van 1992 daterende Re-Birth Of The Cool van Gerry Mulligan die ook in 1949 met zijn baritonsax van de partij was ontbreekt de tenor. Het Joe Lovano Nonet voert de Cool Suite met twee tenorsaxofoons uit volgens het boekje.

Aulochroom
In het nummer Big Ben krijgt het concert een extra Belgisch tintje door het gebruik van de aulochroom. De aulochroom is een polyfone chromatische dubbele sopraan saxofoon, waarvan de toetsen apart maar ook samen kunnen worden bediend. De aulochroom is, overigens evenals de saxofoon, in België ontwikkeld. Ongeveer 25 jaar geleden maakte Lovano al kennis met de uit Brussel afkomstige bouwer François Louis en een prototype van het instrument. Sinds 2001 is het instrument echt in productie. In 2003 stond Joe Lovano op het podium van het dakterras tijdens het North Sea Jazz festival samen met de Belgische experimentele jazzrock formatie Aka Moon. Saxofonist Fabrizio Cassol speelde daar aulochroom naast Lovano op de tenor. Lovano heeft het instrument in zijn hart gesloten en blaast er op vol overgave! Het lijkt een moeilijk te bespelen instrument en een paar valse uitschieters storen niet.
Het concert wordt afgesloten met het Tadd Dameron nummer Whatever Possess'd Me eveneens van 52nd Street Themes; misschien wel het mooiste nummer van de avond en goed passend in de traditie van de cool jazz.
Publicatie op Draaiomjeoren

Wednesday, October 4, 2006

Randal Corsen Group 'Muzik Antiyano'

Randal Corsen Group ‘Muzik Antiyano’
zondag 1 oktober 2006, Porgy en Bess, Terneuzen


Randal Corsen

Randal Corsen, piano;
Eric Calmes, bas;
Enrique Firpi, drums;
Martin Verdonk, percussie en
Ulrich de Jesus, gitaar en kwarta.

Jazzclub bestaat 50 jaar

Voor wie jazzclub Porgy en Bess na bijna 50 jaar nog niet kent, lijkt een korte introductie op zijn plaats. Het begon allemaal in 1944 toen Frank Koulen, met de geallieerden Zeeuws-Vlaanderen hielp bevrijden. Hij kwam in Terneuzen, werd verliefd en trouwde met de Terneuzense Vera van den Bruele. In 1957 begon hij een lunchroom; Porgy en Bess was geboren. Al snel werden de taartjes ingewisseld voor bier en veranderde de lunchroom in een smeltkroes van menig muzieksoort, met als stokpaardje de jazzmuziek. Frank, zelf een fervent amateur trompettist, introduceerde de Streetparade , in die tijd nog geheel onbekend in Nederland. Veel nationale en internationale jazznamen, echt te veel om op te noemen, stonden de afgelopen 50 jaar op het podium. De website www.porgyenbess.nl geeft een heel aardig beeld. Inmiddels wordt de Stichting Porgy en Bess gerund door een veertigtal actieve bestuursleden en vrijwilligers, die samen voor de administratie, programmering, communicatie, techniek en niet te vergeten de bar zorgen! De doorgaans erg trouwe en jazzminnende bezoekers bestaat uit een mix van Nederlanders en Vlamingen. In april 2007 wordt met een rijke programmering het 50-jarig jubileum gevierd.


Randal Corsen is Artist in Residence

In concertseizoen 2005/2006 was jazzgitarist Jesse van Ruller Artist in Residence en verzorgde drie verrassende concerten met drie verschillende bezettingen in Terneuzen. Het seizoen 2006/2007 is het de eer aan de in 1972 op Curaçao geboren pianist, componist en arrangeur Randal Corsen om drie optredens in te vullen als Artist in Residence. Randal Corsen studeerde aan het Fontys Conservatorium in Tilburg, waar hij in 1997 cum laude afstudeerde en waar hij naast het Amsterdams Conservatorium op dit moment ook doceert. Overigens geeft hij nog regelmatig concerten op de Nederlandse Antillen en Aruba, zoals vorig jaar samen met Tania Kross bij het bezoek van Koningin Beatrix.
Met dezelfde bezetting als op het North Sea Jazz Festival in 2005 brengt Randal Corsen in Porgy en Bess een mix ten gehoor van tumbas, danzas, walsen en polkas en dat alles vermengd met latin-jazz invloeden. Hij put hierbij uit de klassieke, Latijns-Amerikaanse en niet te vergeten Antilliaanse muziek. Voor de muziek van de Antillen haalt hij zijn inspiratie rechtstreeks uit traditie, folklore, en familierepertoire waarbij het werk van betovergrootvader Joseph Sickman Corsen jazzy en swingend is gearrangeerd en uitgevoerd. Wie kan dit werk beter uitvoeren dan een groep muzikanten met Caribische en Latijns-Amerikaanse roots. Curaçao blijkt het geboorte-eiland te zijn van 4 van de 5 muzikanten; drummer Enrique Firpi is geboren in Urugay. Randal legt met dit eerste optreden in deze serie de lat hoog voor de nog komende twee optredens.

Ulrich de JesusUlrich de Jesus


Solo, duet, trio, kwartet en kwintet

Het concert werd geopend met een duet tussen piano en de kwarta, de typische viersnarig gitaar die wordt bespeeld door Randals jeugdvriend Ulrich de Jesus. Randal memoreerde een kleine jeugdzonde toen zij samen muziek speelden van de hardrock groep Poison. In het door beide heren uitgevoerde Maria Cecilia was daar niets meer van te herkennen. Later in Porto Marie werd de kwarta omgeruild voor de gitaar. Gedurende het gehele concert werd in verschillende bezettingen gespeeld. Van solo, de openingsnummers van de tweede set Simpatia, en E Mariposa tot het volledige kwintet. Het nummer A Quiet Place werd als trio uitgevoerd. En composities als Evolushon, het titelnummer van Randals Edison Jazz Award winnende CD, Un Sunchi (een kusje) en Tambu werden zonder Ulrich de Jesus als kwartet ten gehore gebracht. Het kwintet sloot het middagconcert af met het ritmisch en creatief uitgevoerde Porto Marie, vernoemd naar een Curaçaos strand, Un Poco Loco van Bud Powell èn de op de Antillen overbekende en populaire tumba Dalia.

Kortom een waardig begin van de Randal Corsen trilogie. De verwachtingen voor het volgende deel op 10 februari 2007 zijn hoog gespannen.

Zie fotoverslag

Photo Search by Google

On Flickr you can find more of my photos
Google

Contact

Quotes

  • "Jazz is not dead, it just smells funny!" (Frank Zappa)

North Sea Jazz Festival 2006

North Sea Jazz Festival 2006
Leela James
Powered By Blogger