Monday, April 23, 2007

Be the Neehur!

Onderstaand de tekst van een muzikale ode (in zeeuwsvlaams dialect) aan Frank Koulen, oprichter van jazzclub Porgy & Bess in Terneuzen ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan . Zie ook het artikel over de openingsavond.

Bie de Neger
Daar mocht ik vroeger niet komm’n
Bie de Neger
Ik begreep alleen niet waarom
Bie de neger
Want toen ik er stiekem was gewist
Bie de neger
Dur was niks mis

Oh waarom was er zo’n taboe
Ik stond bie een vriendelijke man midden in z’n lunchroom

Bie de neger
Van koffie werd het bier
Bie de neger
Wie kwamen d’r hier

Bie de neger
De groten van de jazz
Bie de neger
In Porgy en Bess

En vraag het een keer aan een Terneuzenaar
En die zegt Oscar Harris en the Twinkle Stars

Was hij terechtgekomen in Rotter of Amsterdam
Dan was-ie door het leven gegaan als doodgewoon Frank
Hij kwam gelukkig in Terneuzen maar daar hadden ze d’r nog nooit zo een gezien
Dus Frank werd de Neger en de Neger voor Porgy synoniem

Bie de Neger
Is er getreurd om z’n dood

Bie de Neger
Het verdriet was groot
Bie de neger
Het mocht niet verloren gaan
Bie de neger
Er is een stichting ontstaan

En als je noe aan me vraagt hoe het er nu is
Zeg ik Maja en vrijwilligers wees trots op Porgy en Bess

Want Hargrove, Blakey en Gillespie
De Jonge en Van Dis je heb ze hier allemaal kunnen zien
Blues, toneel, klassiek, de regionale pop
Het klom in Porgy het podium op

Bie de neger
En als je noe vraagt hoe ik bie dit lied kwam
Gewoon voor de leut, want Porgy en Bess ziet Abraham




Tekst: Maikel Harte (foto) gepubliceerd met toestemming

Photo Search by Google

On Flickr you can find more of my photos
Google

Contact

Quotes

  • "Jazz is not dead, it just smells funny!" (Frank Zappa)

North Sea Jazz Festival 2006

North Sea Jazz Festival 2006
Leela James
Powered By Blogger