Saturday, July 28, 2007

Easy to love: Roberta Gambarini op North Sea Jazz

zaterdag 14 juli 2007, North Sea Jazz Festival, Ahoy Rotterdam

Roberta Gambarini, vocals; Tamir Hendelman, piano; Neil Swainson, bas; Jake Hanna, drums; met speciale gasten:
Roy Hargrove, trompet, vocals en Dee Dee Bridgewater, vocals.

Vorig jaar stond Roberta Gambarini tijdens het North Sea Jazz Festival in dezelfde zaal (Darling) met George Mraz op bas, Willie Jones III op drums en de toen 87-jarige Hank Jones (geboren 31 juli 1918) aan de vleugel. Ook dit jaar staat het Hank Jones Roberta Gambarini Quartet geprogrammeerd. Voor de zekerheid stond in de Timetable al een extra pianist, Tamir Hendelman, vermeld. En inderdaad vanwege gezondheidsredenen – “niets ernstigs", wordt er benadrukt – is hem de vlucht naar Europa afgeraden. Roberta is inmiddels al enige jaren een regelmatig terugkerende gast op het North Sea Jazz Festival. Dit jaar is ze al eerder in North Sea Jazz sferen als optredend gast aan boord van het cruiseschip MS Rotterdam samen met o.a. Marcus Miller, Dee Dee Bridgewater, Roy Hargrove en anderen. Voor Roberta Gambarini lijkt 2007 het jaar van de erkenning en de doorbraak te worden. De Jazz Journalists Association heeft Roberta met genomineerden Cassandra Wilson, Diana Krall, Dianne Reeves, Nancy Wilson en Tierney Sutton uitgeroepen tot “2007's Female Vocalist of the Year”.

De afwezigheid van Hank Jones wordt goed gecompenseerd. Om te beginnen met het geluid. Het is mij tijdens het afgelopen festival opgevallen dat we niet te vaak getrakteerd worden op een mooi evenwichtig geluid. Dreunende rondzingende en irritant dominerende bassen waren helaas vaak ons deel. Voorafgaande aan dit concert loopt manager en producer Larry Clothier het geluid na en stelt voor ieder instrument het niveau af en blijft ook bij de knoppen staan. Deze aandacht komt ongetwijfeld het geluid voor publiek en muzikanten te goede. De in New York wonende Italiaanse put uit een uitgebreid repertoire van standards. Roberta brengt met haar heldere stem veel werk van Ellington. Als speciale gast wordt trompettist Roy Hargrove ten tonele gevoerd die ook later zijn vocale inbreng zal leveren. Vervolgens voegt bijna onherkenbaar en min of meer in cognito verborgen onder een hoedje Dee Dee Bridgewater zich bij het gezelschap. Dit levert een paar mooie duetten en plaatjes op. Door het ogenschijnlijk niet geregisseerde intermezzo met Bridgewater verliest Gambarini haar tijdsbesef en kondigt 20 minuten vóór het eind het laatste nummer aan. De fout herstellend komen ze terug voor een toegift van een half uur! Roy Hargrove heeft het podium verlaten, maar al scattend laat Roberta Gambarini de trompet nog eens klinken, zoals alleen zij dat kan!Wie Roberta Gambarini dit jaar nog eens wil zien en horen kan dat doen in Newport, Los Angeles, Seattle, het Ibiza Jazz Festival, het Duke Ellington Jazz Festival, The Blue Note in New York, Toronto, Moskou èn haar favoriete jazzclub Porgy en Bess in Terneuzen. De datum van het laatstgenoemde concert is nog niet bekend, maar hou de agenda in de gaten!

Dit artikel is ook gepubliceerd op jazzwebsite Draaiomjeoren.

Klik HIER voor een fotoreportage van Eddy Westveer.

Tuesday, July 24, 2007

God Only Knows

Zaterdag 14 juli, Laurenskerk, Rotterdam

Bert van den Brink, Marcussen hoofdorgel Laurenskerk

Met het idee dat er in Rotterdam niets muzikaals te beleven is, willen de Rotterdammers graag afrekenen. Het North Sea Jazz Festival 3 dagen binnen de muren van het Ahoy-complex “op Zuid” is daarvoor niet voldoende. Met 141 concerten op 50 binnen- en 8 buitenpodia is Rotterdam van 30 juni t/m 16 juli de jazzstad van Nederland. Dit alles onder de noemer van North Sea Round Town en met verschillende thema’s zoals Jazz Around The World, Jazz op Zuid, Jong Talent Podium, Jazzheldinnen aan de Maas èn Orgel Anders.
Op zaterdag 14 juli bespeelt Bert van den Brink het Marcussen hoofdorgel van de Laurenskerk. De winnaar van de VPRO-Boy Edgar prijs behoeft nauwelijks introductie, maar de Laurens met zijn orgel misschien wel. De vijf eeuwen oude laatgotische kerk staat voor velen symbool voor de geschiedenis van Rotterdam. Op 14 mei 1940 wordt de kerk zwaar getroffen door het bombardement op Rotterdam en blijven alleen de muren overeind staan. In 1947 start de heropbouw en pas in 1968 wordt de kerk weer volledig in gebruik genomen. Overigens is de kerk door de huidige situering geen stralend middelpunt van de stad geworden. Het plein voor de kerk is omsloten door weinig fraaie achterkanten van bedrijven en woningen. Dan het orgel, of beter gezegd de orgels: tijdens de wederopbouw van de kerk ontstond de uitzonderlijke mogelijkheid alle orgels in de Laurenskerk door één en dezelfde bouwer (Marcussen & Søn, Denemarken) te laten vervaardigen. Een situatie die nergens anders voorkomt. Het hoofdorgel is het grootste volledig mechanische orgel van Europa en telt 85 registers en bijna 7.700 pijpen. De langste pijpen zijn 10 meter lang. Sinds 2005 is Hayo Boerema de vaste organist en hij begeleidde Bert van den Brink tijdens zijn kennismakingstocht op dit orgel.
Bert van den Brink opent het concert om zijn publiek te laten wennen aan het orgelgeluid. Verscholen achter het immense orgel is hij onzichtbaar voor het publiek, wat natuurlijk ook omgekeerd het geval is. Vervolgens laat hij in zijn Improvisaties alle facetten van het orgel horen. Het is nauwelijks te bevatten dat dit gigantische instrument een heel fijn, subtiel en zuiver geluid kan voortbrengen. Bovendien is het heel goed mogelijk om de emotie en de essentie van jazzmuziek te laten horen. Bert doet dat op zijn inlevende en fijngevoelige wijze met My Funny Valentine, Bossa Blues van Clare Fischer en Duke Ellington’s Sophisticated Lady. En wat dan te denken bij deze (goddeloze of is het goddelijke) jazzmuziek in dit godshuis? Het concert vervolgt met de klanken van een Beach Boy favoriet God Only Knows. Een gospel blues sluit het concert af met hallelujah-klanken en Bert neemt, nu zichtbaar op het balkon naast de klavieren, een staande ovatie in ontvangst!

Dit artikel werd ook gepubliceerd op jazzwebsite Draaiomjeoren.

Klik HIER voor een fotoverslag

Friday, July 13, 2007

Ditjes en datjes in Dizzy.....

Donderdagavond 12 juli werd de serie Summerschoolconcerts afgesloten in Jazzcafé Dizzy in Rotterdam. Het rokerige, rumoerige en zweterige Dizzy bood podium aan het Harold Danko Trio die op hun beurt weer Gerard Presencer en Philip Catherine als gast hadden.

Harold Danko is het meest bekend van zijn langdurige samenwerkingen met Chet Baker, Gerry Mulligan, Thad Jones/Mel Lewis, Lee Konitz and Woody Herman. Sinds 1998 leek hij van de aardbodem verdwenen toen hij op uitnodiging van Eastman leiding ging geven aan het Jazz & Contemporary Media Department. In het kader van de Summerschoolconcerts is hij in Nederland waar hij de afgelopen week voor studenten en professionals workshops heeft gegeven. Het concert in Dizzy was de afsluiter en vormde tevens het Openingsconcert voor de concerten van North Sea Round Town. In Dizzy kon je vooral genieten van het overwegend rokende, bellende, sms-ende publiek dat mede door de lage toegangsprijs (gratis!!) lekker ongestoord verder kon kletsen over allerlei ditjes en datjes.Harold Danko, piano
Hein van de Geyn, bass
Billy Hart, drums
Gerard Presencer, trompet
Philip Catherine, gitaar

Thursday, July 12, 2007

ART Hotel Rotterdam

ART Hotel Rotterdam is een 4-sterren hotel met 104 hotelappartementen. Deze kamers – kleurrijk en elk weer compleet anders ingericht - zijn uitgerust met volledige kitchenette en alle moderne faciliteiten zoals internet, safe, hifi set, TV met DVD speler, een senseo koffiezetapparaat, een 2 pits kookstel en kunstwerken aan de muur.

De kleurrijke inrichting is een magic mix van moderne kunstwerken, antieke- en moderne meubels en speciaal ontworpen tapijten. Iedere kamer is anders....

Wij verblijven hier tijdens het North Sea Jazz Festival!


Friday, June 29, 2007

Sterke verhalen.........

De laatste 2 weken heb ik geblogd op Hallo, hier Terschelling...! rondom het Oerol festival 2007 met als thema "Sterke verhalen".

Oerol 2007 zit er weer op. De meeste foto's zijn geüpload en hieronder zie je een overzicht van waar ik foto's heb gemaakt; soms slechts een paar en soms een beetje meer. Al met al heb ik zo'n dikke 400 foto's aan mijn fotverzameling toegevoegd. Met de onderstaande links kun je door mijn foto's navigeren. Veel kijkplezier!

Muziek op het Groene Strand:
DJ Shantel & Bucovina Club Orkestar
Theater:

Théâtre du Centaure met "Cargo" bij Elvisplak
Circus Baobab met "de aap van Saudieu" in het Geitenpark
Théâtre de l'Unité met "Oncle Vania à la campagne" bij Cor van Jan de Post
David Goddyn & Kim Scheerder met "Carrousel" bij camping Cupido
Theatergroep Vis à Vis met "Groenland" bij zwembad de Dôbe
The Lunatics & Momggol met "Ku Do" bij Nollekesplak Noord
Boilerhouse & Waterlanders met Beachcomber (Strandjutter) bij Paal 8
Meindert Talma & The Negroes in de Vijfpoort in Formerum

Straattheater:
Grietine Molenbuur met "Silhouetten" (een reprise) in de straten van Midsland
The Von Trolley Quartet bij de kerk van Midsland
Yukiko Nakamura op het Brandarisplein in West

Oerovoorstellingen:
Manon Ossevoort; Het trekkermeisje bij de jachthaven in West

Kunst:
Zomersprookjes tussen paal 17 en 18
De Aardappeleter bij paal 3
Tentstation op het wad bij dijkovergang Kinnum

Overig:
Opening Oerol op Westerkeyn
Slot Oerol op het Groene Strand

Alle bovenstaande foto's èn ook niet alle niet gerubriceerde foto's zijn te vinden in de fotoset Oerol 2007.

Tot Oerol 2008 (13 t/m 22 juni)!

Friday, June 22, 2007

Even verhuisd.....

Deze blog is tijdelijk verhuisd naar Terschelling......

Saturday, June 9, 2007

35e Scheldejazz alleen hoogtepunten!

Het 35e Scheldejazz is voorbij. De start op donderdagavond in Porgy en Bess met de trompetklanken Philip Harper en afsluitend op zondagavond in dezelfde jazzclub met de rijpe vocale klanken van Mark Murphy.

En daar tussen in vele muzikale hoogtepunten zoals op vrijdag het Jef Neve Trio met Rony Verbiest op trekzak (bandoneon) en toeter (Baritonsax), de Rik Mol Group en de afterparty met DJ Maestro en muzikanten.

Op zaterdagmiddag waren er de Cubaanse klanken van La Sonora Cubana met de stokoude Mazacote die prima pasten bij de zonnige terrassen op de markt van Terneuzen en de heerlijke zomerse temperaturen. Op diezelfde zaterdag 3 concerten in Porgy en Bess beginnend met het jeugdige Zero Torrent, daarna kon het dak er af met het viermanschap Goudsmit, Trujillo, Vierdag & Vink en als afsluiter de uit Breda afkomstige Auratones met als speciale gast trompettist Gerald Presencer. Ondertussen had op deze zaterdagavnd de Belgische Boogie Boy met zijn Woogies de boel op de markt op stelten gezet met zijn aanstekelijk Tribute to Ray Charles.

En dan is het weer al zondag. Wat ik daar van meegekregen heb: Mdungu en Nueva Manteca speelden op het podium op de markt. Not James Dean, met heerlijke relaxte songs en de 'local giants' Boo's Jazzoo's speelden op het hoge nieuwe podium op het even nieuwe Arsenaalplein. En dan nog een prachtige stijlvolle afsluiting door Mark Murphy in Porgy en Bess.

En dan zit dit festival - met veel hoogwaardige acts, mooi weer en zeker op zaterdag en zondag veel bezoekers - er weer op.

Op naar het 36e Scheldejazz, traditiegetrouw in het weekend ná Pinksteren!






Foto's van Scheldejazz vind je HIER.

Sunday, June 3, 2007

Hilde gefeliciteerd!

zondag 3 juni 2007

Vandaag wordt de Belgische jazzvocaliste Hilde Vanhove 34 jaar (zou ik gezworen hebben!!)! Hilde, hier gefotografeerd op de markt van Terneuzen tijdens het 35e Scheldejazz en genietend van de klanken van La Sonora Cubana.

Hilde, tot snel!

Monday, May 28, 2007

Philip Catherine Trio

zondag 27 mei 2007, International Jazz Festival Middelburg

Philip Catherine, gitaar;
Philippe Aerts, bas;
Mimi Verderame, drums.

Op de tweede avond van het jonge International Jazz Festival Middelburg bijt het Philip Catherine Trio het spits af voor een kleine honderd aanwezigen op het Abdijplein. De geringe belangstelling zal te wijten zijn aan een mix van factoren, waarbij het vroege tijdstip van de avond èn het aangekondigde buienfront de voornaamsten zijn. De symphatieke Engelse Belg, die dit jaar 65 wordt, valt hierin niets te verwijten. Hij wordt begeleid door de 48-jarige Belgische Italiaan Dominique "Mimi" Verderame op drums en de 42-jarige Brusselse Belg Philippe Aerts. Het trio openend met Embraceable You brengt een prachtige medley ten gehore van een aantal bewerkingen van standards (Gershwin, Berlin) en eigen composities. Hello George, opgedragen aan de blinde piano legende George Shearing is een sfeervol en lyrisch nummer. Catherine brengt zijn muziek gepassioneerd en "gegrepen door zijn instrument" waarbij alle routineuze handelingen lijken uitgesloten. De meeggebrachte akoestische gitaar blijft onaangeroerd op het podium staan en zijn Gibson moet al het werk doen. Voor de uitvoering van Gilles et Mirona verlaten Aerts en Verderama even het podium en speelt de gitarist een duet met zich zelf. Hierbij vormt een opgenomen gitaarpartij de basis en duelleert de gitaarmeester met zich zelf. Catherine weet met zijn gitaarspel en zijn trio op het grote plein een bijna intieme huiskamersfeer te creëren. De set wordt na Letter From My Mother met het toepasselijke Time After Time afgesloten.
Voor het volledige programma van het festival klik op het Festivallogo.

Klik HIER voor een fotoreportage!

Thursday, May 24, 2007

Denise Jannah & Willem Breuker Kollektief

vrijdag 25 mei, Theater De Leest Waalwijk

Henk de Jonge, piano; Rob Verdurmen, drums; Arjen Gorter, bas; Andy Altenfelder, trompet; George Pancraz, trompet; Andy Bruce, trombone; Bernard Hunnekink, trombone, tuba; Maarten van Norden, tenor sax; Rutger van Otterloo, sopraan- en altsax; Esmée Olthuis, altsax.

Voor mij wat nieuwe namen in het Willem Breuker Kollektief; allereerst is er Rutger van Otterloo die de muzikale partijen van de zieke Willem Breuker overneemt. De plaatsen van Hermine Deurloo en Boy Raaymakers zijn ingenomen door respectievelijk Esmée Olthuis en George Pancraz. Bernard Hunnekink fungeert als muzikaal leider.
Het concert van deze avond is er één uit de serie Jazz Impuls dubbelconcerten en brengt een gevarieerd aanbod uit de gearrangeerde werken van Willem Breuker. De samenwerking met de Nederlandse jazzdiva Denise Jannah dateert al van 2000 en leverde de CD Thirst! op. Voor de pauze wordt een bonte mix van muziek gebracht van Kurt Weill, Charles Mingus en ook stukken uit de filmmuziek Faust. Breuker kocht enige tijd geleden de filmrechten van een stomme film en schreef daar de muziek bij. Het gehele twee uur durende filmmuziekstuk gaat tijdens het Prague Spring Music Festival op tweede Pinksterdag in première. Tijdens dit concert is er voldoende ruimte voor alle muzikanten om te soleren, maar de kenmerkende onvoorspelbaarheid en spontaniteit via vreemde noten en grappen en grollen blijven wat achterwege. Wellicht is de langdurige afwezigheid van de meester zelf daar debet aan. Denise Jannah doet haar entree in het laatste nummer van de eerste set met de Amerikaanse standard I Remember April. De tweede set wordt geopend met I heard as if I had no ear op tekst van Emily Dickinson. Vervolgens wordt de zeer spannende bewerking van Cole Porters Night and Day en het monumentale My Ship van Kurt Weill uitgevoerd. Na Faust nr. 10 en Ornette Coleman’s Lonely Woman is er tijd voor Caraïbische klanken met Waridikiri naar een gedicht van de Arubaanse Ernesto Rosenstand in een bewerking van Bernard Hunnekink met een fraaie solo van Esmée Olthuis. Daarna vliegen we weer terug naar Nederland met Telkens Weer op tekst van Friso Wiegersma en muziek van Ruud Bos in een arrangement van Willem Breuker. Met My Resistance Is Low , een bewerking van Henk de Jong, wordt door Denise Jannah samen met de vocale inbreng van leden van het Kollektief op een waardige Breukeriaanse wijze het concert afgesloten.

Klik HIER voor een FOTOVERSLAG.

North Sea Jazz Festival

Met het nieuwe programma van het North Sea Jazz Festival 2007 voor mijn neus moest het er toch nog van komen: het rangschikken van mijn foto's van 2006. Klik op onderstaande foto'van Leela James en je vindt een 160-tal plaatjes van de hieromder genoemde concerten. Veel plezier er mee!

• Branford Marsalis with Rotterdam Philharmonic Orchestra
• Bill Frisell Quintet
• Uri Caine Bedrock Trio
• Regina Carter Quintet
• Trygve Seim
• Hank Jones Trio with Roberta Gambarini
• Branford Marsalis Quartet ‘A Love Supreme’
• Leela James
• Matt Dusk
• RH Factor featuring Roy Hargrove
• Branford Marsalis Trio featuring Roy Haynes
• Izaline Calister
• Wadada Leo Smith’s Golden Quartet
• James Hunter
• Stacey Kent

Monday, May 21, 2007

Scheldejazz

Vanaf 31 mei t/m 3 juni is het Scheldejazz in Terneuzen!
Voor een volledig programma klik op onderstaande foto!
Lees HIER meer over Scheldejazz!
.....of ga naar fotoreportage 2007

Sunday, May 20, 2007

Crystal Torres

Ik heb vorig jaar tijdens het North Sea Jazz Festival een flink aantal foto's gemaakt. Om de één of andere reden is het er nooit van gekomen om een goede selectie te maken. Met het programma voor het komende festival al in gedachten, ben ik begonnen wat foto's te selecteren en ze chronologisch aan mijn fotoset toe te voegen. Daar zitten plaatjes bij van Branford Marsalis, die toen artist in residence was. Maar ook van Regina Carter, Uri Caine, Hank Jones, Leela James èn van Roy Hargrove's RH Factor. De RH Factor stond vorig jaar op zondagavond als openingsact met Crystal Torres (zang èn trompet), Bruce Williams (altsax), Jason Marshall (baritonsax en hier op de foto), Tod Parsnow (gitaar), Charles McCampbell (toetsen), Lenny Stalworth (bas) en Jason Thomas (drums èn zang) in de Nile-zaal van het Ahoy complex . Een tweede trompet was voor mij een verrassing en Crystal Torres (voor mij) een onbekende. Gisteravond heb ik de foto's geplaatst en even gegoogled naar Crystal Torres. Op haar MySpace zag ik ook foto's van haar met Beyoncé Knowles. Ik heb Crystal even geattendeerd op haar foto's van mij met de RH Factor in het Rotterdamse Ahoy-complex.
Vanmorgen (!) kreeg ik een reactie terug van Crystal: "Hi Eddy, thanks for the email...those pics are great!!!!! Its funny you write now. I just played the same venue last night at the ahoy arena with Beyonce and thought of what a great time I had there with Roy last year. If you could send me a few that would be great. All the best!!!"
Wat een toeval!!

De foto's van North Sea Jazz Festival vind je HIER.

Wednesday, May 16, 2007

Klinkt er een trompet van de Brandaris?

"Klinkt er een trompet van de Brandaris, dan weet je zeker dat Oerol daar is", zo klonk in 2006 het lied bij de boot ter afscheid van de Oerolgangers die na het festival het eiland verlieten.
De voorverkoop van kaarten voor het programma van 2007 is begonnen. Dit jaar voor het eerste via internet. Vanaf maandag 7 mei mochten De Vrienden van Oerol al kaartjes kopen voor 4 grote voorstellingen. Op 14 mei kon iedereen kaartjes kopen.

De belangstelling voor de internetkaartverkoop van Oerol is zo groot, dat de computer van het jaarlijkse festival op Terschelling er tijdelijk van in de war raakte.

Volgens de Oerol-organisatie bezochten maandag 14 mei in de eerste uren 15.000 mensen de website voor kaartjes. De technische problemen die daardoor ontstonden, konden later worden verholpen. De voorverkoop begon een uur later dan gepland. Later kwamen veel bezoekers er niet 'door'. Oerols zakelijk directeur Janneke Staarink: "We betreuren het dat we onze bezoekers minder soepel van kaarten konden voorzien dan we hadden gehoopt."
De internetverkoop van maximaal 15.000 kaarten voor vier grote voorstellingen loopt door tot 1 juni. Vanaf 13 juni zijn op het eiland zelf 85.000 kaarten voor de 45 voorstellingen te koop. Bovendien blijft altijd een derde van het aanbod beschikbaar voor verkoop op de speeldag zelf. Oerol, met dit jaar Sterke Verhalen als thema, duurt van 15 tot en met 24 juni.

Héél véél foto's van Oerol vind je HIER!

Monday, May 7, 2007

Cuong Vu & Scratch

donderdag 10 mei 2007, jazzcafé 't Schuttershof, Middelburg

Cuong Vu, trompet;
Chris Speed, klarinet, tenorsaxofoon;
Stomu Takeishi, bas;
Ted Poor, drums.


De in Saigon geboren 36-jarige Cuong Vu wordt gezien als innovator binnen een nieuwe generatie muzikanten. Hij speelde met Pat Metheny, Laurie Anderson, David Bowie en Dave Douglas om er maar een paar te noemen. Op 6-jarige leeftijd emigreerde hij met zijn muzikale ouders naar Seattle. Sinds 1994 is hij onderdeel gaan uitmaken van de New Yorkse jazzscene. Daar vond hij o.m. in de Knitting Factory zijn muzikale bakermat. Nu tourt hij met zijn eigen band Scratch. Dit kwartet is eigenlijk het Cuong Vu Trio met als speciale gast Chris Speed. Speed is ook geen onbekende in de New Yorkse jazzscene en goed bevriend met muziekmaker en trompettist Steve Bernstein (binnenkort in het bimhuis). Speed wisselt regelmatig tussen klarinet (soms elektronisch bewerkt) en de tenorsaxofoon. Vooral Stomu Takeishi valt op door de wervelende partijen op zijn 5-snarige electrische bas en hij is duidelijk de bindende factor binnen het gezelschap. Hij verbindt schijnbaar intuïtief met zijn bijna lyrische basspel de muzikale uitstapjes van zijn collega's tot één geheel. Naast enkele nieuwe nummers worden er nummers gespeeld van de CD It's Mostly Residual. Een nummer als Chitter Chatter begint bijna als een verzameling losse klanken waarin steeds meer structuur komt en het eindigt als een strakke compositie. Cuong Vu geeft soms met één hand aan de trompet en één aan de elektronica vorm en kleur aan zijn muziekstukken. Hij laat daarbij vele wisselende muzikale boeiende landschappen aan het oor voorbij trekken.

Klik HIER voor een fotoreportage.


(Ook gepubliceerd op Draaiomjeoren)

Friday, May 4, 2007

Piep en grom bij MuziekPodium Zeeland

donderdag 3 mei 2007, jazzcafé 't Schuttershof, Middelburg.

Dave Liebman, tenorsaxofoon;
Ellery Eskelin, tenorsaxofoon;
Tony Marino, bas;
Jim Black, drums.

Twee grommende tenorsaxofoons met een zwiepende bas en strakke klappen op de drums vulden het podium van jazzcafé 't Schuttershof. Op een 'gewone' donderdagavond trok het gezelschap een redelijk gevulde zaal. De 60-jarige Dave Liebman maakte ooit faam toen hij in de 70-er jaren gevraagd werd om bij Miles Davis te komen spelen. Hij speelde met Davis op 4 albums mee. Later speelde hij met Chick Corea mee. Liebman's primaire instrument is eigenlijk de sopraansaxofoon, maar hij speelt ook piano, fluit, klarinet, drums èn natuurlijk zoals vanavond de tenorsax. Tenorsaxofonist Ellery Eskelin behoort tot de nieuwe lichting hedendaagse improvisatoren die geïnspireerd zijn door de vrije jazz. Vanavond heeft hij zijn vaste drummer Jim Black meegenomen, terwijl Liebman zijn vaste bassist Tony Marino aan zijn zijde weet.
Het album Different But The Same (hatOLOGY 615) namen ze in 2004 op in dezelfde samenstelling.




Klik HIER voor een fotoverslag van Eddy Westveer.

Thursday, May 3, 2007

Tutu Puoane

woensdag 2 mei 2007, Desafinado, Middelburg

Tutu Puoane, zang;
Ewout Pierreux, piano;
Guus Bakker, bas;
Jasper van Hulten, drums.

Foto en tekst Eddy Westveer

De Zuidafrikaanse zangeres Tutu Puoane verblijft al ruim een jaar of 4 in de lage landen. Tegenwoordig woont de 5 maanden zwangere Tutu met haar partner, de pianist Ewout Pierreux, in België.
In Desafinado treedt ze op met haar kwartet en brengt voornamelijk muziek van haar nieuwe CD Song!. De CD wordt komend weekend gepresenteerd in de Kleine Zaal van de Antwerpse Arenbergschouwburg.
Er worden nummers uitgevoerd van gerenommeerde mensen als Joey Calderazzo, Pat Metheny, Bert Joris, Vince Mendoza, maar ook van jonge zuidafrikaanse muzikanten. Een prachtig opzwepend en vurig gezongen lied met duidelijk Afrikaanse elementen was voor mij het hoogtepunt van de avond. Dit lied ging ergens over. Tutu zei hier na afloop zelf over "don't ask me to explain this", maar de boodschap was iets van "bless you all". En daar konden we het mee doen. Een mooie avond in Desafinado!


Klik HIER voor alle foto's van dit concert.

Wednesday, May 2, 2007

Wikipedia

Foto van Roy Hargrove op Wikipedia (Engels-, Duits- en Italiaanstalig)

Tuesday, May 1, 2007

Slotavond Porgy en Bess jubileummaand

zondag 29 april 2007 vanaf 16.00 uur, Porgy en Bess, Terneuzen

Met o.m. The South Jazzband, met speciale gast Jack van Poll op piano; aansluitend Joep Peeters en The Peeters Sisters met "Swinging the Beatles" en tot slot jamsession met alle muzikanten en Lillian Boutté en band.

"Nostalgie, sentiment, oude garde, oude meuk", dat zijn zo'n beetje de opmerkingen die ik hoorde over het optreden van The South Jazzband. De groep die in de beginjaren van Porgy en Bess ook regelmatige acte de presence gaf bestaat in 2007 ook 50 jaar. Dat de heren het nog niet verleerd waren, bleek wel. Aan de andere kant heeft het ook wel wat aandoenlijks wanneer heren van boven de 70 nog steeds de grappen vertellen van toen ze 30 waren. De tijd stond even stil. Vaak werden momenten teruggehaald uit de tijd dat Frank Koulen het gezicht was van jazzclub Porgy en Bess. The South Jazz band speelt twee sets met enkele gastoptredens van Jack van Poll. De avond begint met Joep Peeters, in de begin jaren '80 speelde hij piano bij Lillian Boutté and Friends. Joep is verder wereldberoemd in Breda en verre omstreken. Hij is Heer van Breda, onderscheiden met de Duketown Award en drager van de Penning van de stad Breda. Joep Peeters , zijn Gumbo Gabbers en de Peeters Sisters (Chris, San en Wies Peeters) hebben een programma samengesteld waarbij met de muziek van de Beatles als gids een muzikale reis wordt gemaakt door de jaren veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw. Jump & Jive, Rhythm & Blues, Rock & Roll zijn de stations waar halt gehouden wordt en waar muziek gemaakt wordt in al die stijlen. later zal ook Lillian Boutté zich met haar band mengen in het feestgedruis. Joep Peeters blijft aan de piano.


Klik HIER voor de fotoreportage.

Sunday, April 29, 2007

85 jaar !!

zondag 29 april 2007, Brussel
Happy birthday Toots!

Saturday, April 28, 2007

Porgy en Bess door Frank Groothof

zaterdag 28 april 2007, Grote Kerk, Terneuzen

Met Frank Groothof en Marzieh Reyhani als Porgy en Bess en verder Susanne Roos (zang), Jan Menu (baritonsaxofoon), Maarten van der Grinten (gitaar), Jan Voogd (contrabas) en muziekteksten van Marjet Huiberts.

Op het verlaten podium staan wat stoelen met muzieklessenaars. Er ligt een contrabas en er staan een saxofoon en een gitaar in een standaard gereed. Het podium oogt alsof er een voorstelling is geweest en gereed gemaakt moet worden voor de volgende avond. Van rechts komt een in blauwe werkkleding gehulde schoonmaakploeg het toneel op. Eén van de schoonmakers weet te vertellen waar de voorstelling van die avond, Porgy en Bess, over gaat. Een andere schoonmaker wordt geïntrigeerd door de gitaar en begint er een beetje aan te plukken. Zo begint langzamerhand het echte verhaal van Porgy en Bess beeldend te worden. De leden van de schoonmaakploeg transformeren op natuurlijke manier in de kernfiguren van Gershwin’s opera. De slechterik Crown, de droompoederleverancier Sportin’ Life, de kreupele en sympathieke Porgy en de mooie Bess worden op overtuigende manier uitgebeeld. Het oorspronkelijke verhaal speelt op Catfish Row, waar er na een dag zware arbeid op de katoenplantages gedobbeld en gedronken wordt. Op het toneel wordt nog even gediscussieerd over het zwart schminken van de acteurs, maar de verteller zegt dat dat niet hoeft; “ze zien toch wel dat we geen negers zijn”. Dit is een vaak omstreden punt geweest, want Gershwin had via testament geregeld dat uitvoering alleen mocht door zwarte acteurs en actrices.
Theatermaker Frank Groothof maakt voorstellingen voor publiek van alle leeftijden. Hij wil graag kinderen kennis laten maken met mooie muziek en thema’s van bekende opera’s. Inmiddels zijn er een stuk of tien opera’s bewerkt tot muziekvoorstellingen. Van Porgy en Bess wordt in het kader van het 50-jarig jubileum van de Terneuzense jazzclub met dezelfde naam een vroege try-out uitgevoerd. De première is medio december 2007. Alle hedendaagse thema’s zoals liefde, vriendschap en jaloezie, racisme en discriminatie, drank en drugs, moord en doodslag, verkrachting en doodslag komen aan de orde. Porgy en Bess is een aangrijpend verhaal; ook in Groothof’s versie. De prachtige muziek met bekende klassiekers als Summertime en It Ain't Necessarily So (in mooie hedendaagse Nederlandse taal) wordt subliem uitgevoerd door het acterende, zingende en musicerende gezelschap. Ook de drie heren van DIG d’DIZ (Drie Is Genoeg) beperken hun rol niet tot hun gebruikelijke instrumenten, maar hebben een essentieel onderdeel in het stuk en spelen diverse rollen. Jan Menu speelt o.m. Peter en de strenge en onverbiddelijke begrafenisondernemer. Maarten van de Grinten in de rol van de al in het eerste deel vermoorde Robbins en een prachtige rol voor de slechterik Crown is weggelegd voor Jan Voogd. Zangeres Marzieh Reyhani speelt en zingt zeer overtuigend de rollen van Serena en Bess.
De muziekvoorstelling eindigt wanneer Porgy na een op kort verblijf in de gevangenis terug komt en verneemt dat Bess met drugsdealer Sportin’ Life naar New York is vertrokken.
Porgy vertrekt en gaat op zoek naar Bess.
Tekst en foto's Eddy Westveer

Klik HIER voor een fotoverslag.


Dit artikel is ook geplaatst op www.jazzpodium.nl en www.cultuurpodium.nl

New Orleans in Terneuzen

vrijdag 27 april, Porgy & Bess, Terneuzen.

Lillian Boutté, vocals;
Wendell Brunious, trompet en flugelhorn;
Phil Parnell, piano;
Denny Ilett, gitaar;
Torben Bøtker Bjørnskov, bas;
Andrew Tween, drums.


Lillian Boutté werd geboren op 6 augustus 1949 in New Orleans. Als 11 jarige won ze haar eerste singing contest en vanaf de vroege jaren zeventig zingt ze Gospel, Jazz en Rhythm and Blues met talloze bands. In 1982 maakt ze haar eerste Europese tour en leert ze haar man, de Duitse saxofonist en klarinettist Thomas L'Ettiènne, kennen. Ze treedt in dat jaar voor het eerst in Nederland op tijdens het Oude Stijl Festival in Breda. In 1983 maakt ze diepe indruk op het Terneuzense Schelde Jazzfestival en sindsdien heeft ze een speciale band met deze stad. Als in 1985 de oprichter van Porgy en Bess, Frank Koulen , al ernstig ziek is, besluit hij een gramofoonplaat van Lillian Boutté te produceren. Het zou zijn laatste project worden. Twee weken voor zijn overlijden wordt de plaat in Porgy en Bess gepresenteerd en daarbij nam hij op gedenkwaardige wijze afscheid van zijn publiek in zijn club. Zijn begrafenis was indrukwekkend niet in het minst door de ontroerende zang van Lillian Boutté tijdens de mis.

Lillian Boutté werd in 1986 benoemd tot Musical Ambassador of the City of New Orleans, een onderscheiding die voor haar alleen aan Louis Armstrong was toegekend. Tot op de dag van vandaag zet zij zich met ontembare energie in voor het behoud van de stad, zeker na de orkaan Katrina die de stad zo zwaar trof.

In Terneuzen speelt zij vrijdagavond 27 april met haar New Orleans Band, zaterdagmiddag 28 april geeft zij een Masterclass en zondagavond 29 april speelt zij mee in de slotjamsessie van de Porgy en Bess jubileummaand. Daar treft zij o.a. Joep Peeters die haar in het verleden begeleidde op piano.

Klik HIER voor een fotoreportage van Eddy Westveer.

Monday, April 23, 2007

Zeeuwse zonen

zondag 22 april, Porgy & Bess, Terneuzen.



Laurens Joensen, gitaar, zang;
Jet Stevens, bass;
Arno Francke, piano;
John Engels, slagwerk;
Arno Krijger, hammondorgel;
Friso van Wijck, slagwerk;
Rik Mol, trompet;
Paul van der Feen, altsaxofoon;
Frank van den Berge, electrische piano, zang;
Jan Menu, tenor- en baritonsaxofoon.



In het kader van het 50-jarig jubileum van jazzclub Porgy en Bess had het plan post gevat om een éénmalig concert te organiseren met muzikanten uit de regio. Het uitgevoerde plan resulteert in een 10-koppige formatie. Het thema Zeeuwse Zonen kent twee uitzonderingen. Er is één Zeeuwse dochter, Jet Stevens, die tevens haar debuut maakt op dit podium. En geheel zonder Zeeuwse wortels, slagwerker John Engels, wilde er gewoonweg bij wezen omdat hij hier ook al 50 jaar komt. Hij nam natuurlijk zijn prachtige drumstel mee naar Terneuzen.

Ondanks het losse en vrijmoedige karakter van deze zondagmiddag lag er een goed plan met een concrete speellijst aan het fundament van het concert. Zanger-gitarist Laurens Joensen (spreek uit Jo-ènsen) introduceert de muzikanten één voor één aan en slaat een brug tussen de diverse concertonderdelen met luchtige interviews. Na de inleiding worden er twee werken gespeeld van pianist Arno Francke.

  • It's me (tsè kikkut)
  • Stella by Artois
Vervolgens worden er twee composities gespeeld van saxofonist Paul van der Feen (foto hier linksboven). Het eerste nummer schreef hij na een concert van Wayne Shorter te hebben bijgewoond. Bij het tweede nummer (speciaal geschreven voor dit concert) wordt de sierlijkheid van een traditioneel Zeeuws bakkersproduct vorm gegeven: het klinkt lekker, maar niet kleverig!
  • Eferata
  • Zeeuwse bolus

Daarna is het de beurt voor een diepte-interview met zanger/pianist Frank van den Berge (beter bekend als Frank Montis). Hij leerde als 15-jarige bij wijze van spreken piano spelen in Porgy en Bess en groeit uit tot de Georgie Fame van Terneuzen. En zoals velen heeft hij een speciale band met gastvrouw, barvrouw en manager Maja. Zijn inbreng in de speellijst is als volgt.

  • A Facade
  • Dusky Bar
  • Zonder titel
Arno Krijger doet het zoals bekend met handen en voeten. Geroemd worden zijn fameuze baspartijen op het Hammond. Onlangs nog was hij te gast in Carnegie Hall in New York en vandaag in Porgy en Bess.
  • Moontrain
  • Caravan
Heavy-metal band, jazztrio, dialectband en klassiek, Friso van Wijck doet het allemaal. Vanmiddag deelt hij het slagwerkveld met John Engels. Soms simultaan en met ogenschijnlijke souplesse geregeld ook in combinatie samen. Twee nummers van Friso waarbij de drums de boventoon voeren. Het tweede is een vrije improviatie uitsluitend voor drums.
  • Cat
  • Improvisatie voor 2 drumstellen
Laurens Joensen (foto rechts) bracht onlangs CD "Zeeuw in Zuid" uit. Op de CD speelt Jan Menu mee. De samenwerking is ontstaan vanuit een toevallige ontmoeting met een pintje in de hand in een Amsterdamse kroeg. Zijn bossa-nova wordt uitgevoerd om vooral zijn schoonvader (John Leddy) te plezieren, waarin een prachtig duet met Jan Menu op baritonsax. Vervolgens een ode aan Maja en zijn muzikale inbreng aan de playlist wordt afgesloten met een onvervalste reggae.
  • Zeeuwsvlaamse bossa-nova
  • Barvrouw Maja
  • Watercloset
Het laatste nummer wordt aangekondigd door Jan Menu. Een nummer dat in honderden uitvoeringen op duizenden podia is uitgevoerd. Op het podium van Porgy en Bess in een oorspronkelijke uitvoering zoals ooit bedacht. Als afsluiter en uitsmijter de jubileum-song van Maikel Harte (a.k.a. Heimwee Maik) volgt de ode aan oprichter Frank Koulen, in Terneuzen bekend als "de neger".
Klik HIER voor een fotoverslag van Eddy Westveer.

Voor meer informatie over de bandleden: website Porgy en Bess

Photo Search by Google

On Flickr you can find more of my photos
Google

Contact

Quotes

  • "Jazz is not dead, it just smells funny!" (Frank Zappa)

North Sea Jazz Festival 2006

North Sea Jazz Festival 2006
Leela James
Powered By Blogger