Gisternacht is Radio 1- en Klara-producer Miel Vanattenhoven (°22 juni 1944) overleden op 63 jarige leeftijd na een korte, maar hevige ziekte. Miel Vanattenhoven was een doorwinterd radioman met een rijke carrière én met tv-zijsprongetjes in zijn jonge jaren. Hij zal echter vooral de herinnering ingaan als jazzproducer bij Radio 1 en Klara en als stuwende kracht achter ‘Jazz Middelheim’, het tweejaarlijkse jazzfestival dat hij sinds 1991 coördineerde.
Miel werkte ook mee aan de nieuwe editie 2008 die deze zomer van 13 tot 17 augustus plaatsvindt in ‘Park Den Brandt.’ Jazz Middelheim wordt voortaan in een samenwerking met het Blue Note Festival jaarlijks georganiseerd.
Miel Vanattenhoven begon zijn carrière eind jaren zestig bij de toenmalige BRT als losse medewerker en sonorisator bij de dienst fictie van de televisie. Hij deed toen ook al aan cabaret, politiek theater (bij Het Trojaanse Paard) en componeerde filmmuziek op het RITCS.
Miel Vanattenhoven was in die jaren ook de laatste sonorisator ‘oude stijl’ van het tv-nieuws en acteerde zelfs in ‘Wij, Heren van Zichem’ en andere tv-producties. In 1969 werkte hij bij BRT 3 mee aan klassieke muziekreeksen en jazzprogramma’s met Elias Gistelinck.
Zo was hij al snel betrokken bij de eerste edities van Jazz Middelheim, als belangstellende liefhebber en collega van drijvende kracht en organisator Elias Gistelinck. In het begin van de jaren ’70 stapte Miel over naar BRT 1, waar hij producer lichte muziek werd. Toen Elias Gistelinck Jazz Middelheim naar BRT 1 bracht werd Miel echt mee betrokken bij de organisatie van het festival, dat na ‘Jazzpromenade’ officieel ‘Jazz Middelheim’ werd.
Maar als producer bij BRT 1 heeft hij vele andere waters doorzwommen. Zo heeft hij o.a. ‘De Tijd van Toen’ opgestart (met Jan Theys), ‘Rond de Kiosk’ (harmonie- en fanfaremuziek) en het chansonprogramma ‘Van Minne en Zinnestrelend’. ‘Op de Mengelberg’ was een van de eerste crossover-programma’s (met avant-garde, jazz, chansons, klassiek). Uiteindelijk was hij samen met Fred Brouwers ook elf jaar lang de vader van ‘De Lange Mars’, later ‘Fred en de Melofielen’. Dat waren marathonprogramma’s op zaterdagmiddag, waarin diverse muzikale gasten en genres aan bod kwamen, met flink wat ‘kruisbestuiving’.
Als jazzproducer bij BRT 1 was hij in die jaren ook verantwoordelijk voor producties met het Radio Jazzorkest. Eind 1989 kreeg het genre een vaste stek op Radio 1. Eerst nog samen met de blues in een lang programmablok, later ‘In de Club’ op dinsdagavond, dat 16 jaar lang op Radio 1 de vaste afspraak werd van de jazzliefhebbers. Samen met de andere jazzproducers, Elias Gistelinck, Johan Vandenbossche en Mark Vandenhoof was Miel verantwoordelijk voor massa’s opnamen gemaakt met diverse jazzgroepen en -orkesten, goed voor een heel rijk en belangrijk archief waaruit nog volop dankbaar wordt geput.
Toen naar aanleiding van de lancering van de nieuwe Radio 1, najaar 2007, ‘In de Club’ werd stopgezet, stapte Miel over naar het productiehuis VRT-Cultuur en Klara. Onder zijn bezielende leiding werd daar begin januari het nieuwe jazzprogramma met jazzpianist Jef Neve opgestart. Een programma dat helemaal de stempel van Miel Vanattenhoven draagt, ‘Neve’ is een Klara- én jazzbroertje van zijn legendarisch muziekprogramma ‘De Lange Mars’ op Radio 1. In ‘Neve’ bracht Miel Jef Neve elke vrijdagavond in de studio met een Steinway en een gastmuzikant samen voor een boeiende tocht doorheen de jazz.
Wilfried Haesen, die jarenlang mee met Miel ‘In de Club’ maakte en de presentator en het gezicht was van elke Jazz Middelheim kon Miel niet treffender omschrijven dan zo:
"een beetje een brombeer, maar wel een lieve. Maar bovenal een man met een goede neus voor smaken, ideeën, muziek, muzikanten".
Jazz is a way of life, zoveel is zeker. Wij zullen Miel missen op Jazz Middelheim.
Zaterdag 12 april om 11uur heeft de herdenkingsplechtigheid voor Miel Vanattenhoven plaats in Kasteel Den Brandt, Beukenlaan 12, 2020 Antwerpen.
In 'zijn' Park Den Brandt, het park dat onlosmakelijk met Jazz Middelheim is verbonden, het jazzfestival waaraan hij sinds begin jaren 70 meewerkte en dat hij sinds 1991 coördineerde.
Het gedichtje van Miel
Gemompel
Hoe duidelijker ik 't wil zeggen
hoe slechter ik uit mijn woorden kom
dit lijkt me een typisch verschijnsel
van het een of ander
Remco Campert
foto Guy Van de Poel